Львівські фахівці з нерухомості з оптимізмом дивляться на 2010 рік: криза досягнула дна,
очищення ринку від непрофесійних рієлторів і статус міста-господаря чемпіонату Європи з футболу – все це має активізувати ринок. Додаткові надії покладають на
осінню конференцію CEREAN – яка є найбільшим зібранням девелоперів і рієлторів у Східній та Центральній Європі. Фахівці відзначають, що зараз якраз той самий момент коли треба входити в ринок. Багато сегментів пройшли дно, і для інвесторів це дуже перспективно. І саме тепер український ринок є дуже привабливим.
Іноземці окупували історичний центр
Попит на житлову нерухомість у Львові є стабільно високим. «Львів – це місто, де не було будівельного буму, такого як в інших містах, у Київі, Івано-Франківську, Одесі, де будувались цілі житлові мікрорайони розміром з наш Сихів. У Львові нема де будувати - вже забудували все що можна, включно з дитячими майданчиками», - говорить віце-президент Асоціації фахівців з нерухомості Євген Міщанчук.
І якщо криза скоротила кількість угод, то попит лише зріс і черга бажаючих купити житло зростає. «Цей накопичений попит тепер починає оформлюватись», - додає Міщанчук.
Разом зі збільшенням внутрішнього попиту, все більше зростає зацікавленість Львовом з-за кордону.
«Набагато більше стає іноземців, особливо іноземців українського походження, які виїхали звідси 20-30 років тому, мають свій бізнес в Німеччині, США, Великобританії…, але вони приїжджають і хочуть мати житло у Львові. Вони не переслідують комерційні цілі, а просто хочуть мати тут квартиру, свою оселю, де можна зупинитися. Вони періодично приїжджають до Львова, і наявність житла тут, ще більше буде їх тягнути. Кількість таких клієнтів зростає», - констатує Євген Міщанчук.
Його підтримує колега Олег Феник. «Стійким є попит іноземців. Але їх цікавить історичний центр міста. Іноземці не хочуть купувати новобудови, вони хочуть, як правило, антикварні будинки – окупувати спадщину ЮНЕСКО», - наголошує рієлтор.
Ціни будуть дихати Фахівці прогнозують ринку у Львові спокійне і стабільне майбутнє. «З 2 половини 2009 року ми відзначаємо стабілізацію цін. Немає великих стрибків цін, є нормальна сезонність», - розповів президент ВГО «Асоціація фахівців з нерухомості» Андрій Шульга.
Так, у 2009 році були коливання цін, але вони є цілком передбачуваними. Так, влітку ціни знизились, що пояснюється сезоном відпусток і традиційним зниженням ділової активності. Восени ж ринок активізувався, що і призвело до незначного підняття цін. В обидвох випадках коливання склало 4-5%, каже Андрій Шульга. «Виходячи з прогнозів, такий тренд залишиться. У першому кварталі не буде ні різкого падіння ні різкого підйому в усіх сегментах ринку. Коливання цін будуть, але вони будуть в розмірі 3-5%, максимум 7%. Але це не суттєво, це нормально, це, як кажуть, ринок дихає», - каже експерт.
Єдине, що прогнозують – подорожчання у 2010-2011 ціни по історичному центру Львова, що спричинене високим попитом на таку нерухомість.
«Мертва» промисловість Якщо в сегменті житлової нерухомості справи виглядають добре, то з комерційною і промисловою все набагато гірше. «Ринок промислової нерухомості є стабільно неживий. Є сформовані ціни, які не рухаються взагалі. До того ж вони є нижчими за собівартість будівництва. Ринок на Львівщині розвивався специфічно – фактично, він не зростав з нуля. Було простіше взяти пусте приміщення, поставити туди вікна-двері, завезти обладнання і починати працювати. Якби він розвивався з нуля – велось будівництво, ціни були б іншими. Тому зараз заявлена вартість готового об’єкту, напівготового (чи напівзруйнованого) є все одно нижчою за вартість нового будівництва. З початку кризи ціни в промисловості пішли вниз на 50%. Нижче ціни не опускаються, говорити, що будуть рости – підстав теж немає», - зазначає голова Львівського регіонального відділення Асоціації фахівців з нерухомості Євген Каркавчук.
Разом з тим, Львів є цікавим для інвестицій в логістику – це будівництво митних, базових складів, а також транспортні перевезення. «Є зацікавленість в будівництві логістичних центрів – Львів є стратегічною точкою на перетині чотирьох митних шляхів, автомагістралей, залізничних шляхів. Сюди ще варто додати майбутній термінал в аеропорту», - підтверджує Євген Каркавчук.
Зрештою усі експерти висловлюють впевненість, що в подальшому ринок буде рости. А от як він буде рости, прогнозувати не беруться, з огляду на нестабільну політичну та економічну ситуацію.